תכנון אדריכלי – מהם השלבים לתכנון אדריכלי?

תוכן עניינים

תכנון אדריכלי לבית

תכנון אדריכלי של פרוייקט הוא משימה לא פשוטה, אך בניהול נכון היא יכולה להתקדם בצורה חלקה ואפילו מרתקת. הרי אנחנו עוסקים ביצירה יש מאין של בתים, בניינים ומבנים, ותסכימו איתנו שאין דבר יותר מרגש מזה. 

חשוב מאוד לציין כי הפתח להצלחה הוא בבחירת אנשי המקצוע, בין אם מדובר באדריכל, הנדסאי אדריכלות, מעצב פנים, קבלן בנייה ובעלי מלאכה שונים שתצטרכו את שירותיהם. אם לא תתפשרו באיכות של בעלי מקצוע מעולים ובעלי נסיון, התוצאה שתקבלו תהיה בהתאם – איכותית, אמינה, שלא תצטרך הרבה תיקונים ושיפוצים לאורך שנים. הרי כולנו מחפשים בית יציב שייתן לנו ולילדינו שקט וביטחון.

אז כדי שתרגישו שאתם יכולים להיות רגועים בתוך התהליך הזה ואפילו ליהנות ממנו, רשמנו לכם כאן את השלבים הבסיסיים לתכנון אדריכלי של פרוייקט. 

שלב ראשון: ההקדמה

השלב הזה הוא למעשה ההכנה לכל מה שעתיד לבוא. אחרי שבחרתם את האדריכל שהולך להוביל את הפרוייקט, הוא יגיע לשטח, ויתחיל לבצע מדידות וסקירה כללית של כל מה שצריך לדעת. 

הדברים הללו באים לידי ביטוי הן ביחס לשטח עצמו והן ביחס למעטפת הביורוקרטית שלו.

הבדיקות על השטח עצמו יכללו טיפוגרפיה ומבנה, גודל, כיווני אוויר, מבנים סמוכים, ועוד. הבדיקות הביורוקרטיות יכללו בירורים בנוגע לאישורי בנייה מהרשויות המקומיות, היתרים, מגבלות בנייה, תקנים ושאר טפסים רלוונטיים. בדיקה מדוקדקת תמנע בעיות בשלבי הבנייה ובדק הבית.

שלב שני: התאמה אישית

השלב הזה הוא כל כולו עבורכם, האנשים שהולכים להיות בעלי הנכס וכנראה גם הדיירים שלו. כאן זה המקום שלכם לספר את כל החלומות שלכם בכמה שיותר פירוט: כמה חדרים אתם רוצים? מה הוא הסלון האידאלי בעיניכם? האם אתם מעדיפים חלונות גדולים או קטנים? האם אתם אוהבים לארח? רוצים שיהיה סטודיו, פינת עבודה או בכלל חצר ירוקה ושופעת?

לכל השאלות האלו יש מקום של כבוד בשלב שלפני שרטוט התכנית, כדי שהאדריכל יוכל לגייס את כל היצירתיות והכישורים שעומדים לרשותו כדי לבנות את הבית שתמיד רציתם. בסופו של השלב הזה תהיה פרוגרמה, שהיא הבסיס לשלב הבא: התכנית האדריכלית.

שלב רביעי: התכנית האדריכלית

בשלב זה, ישרטט האדריכל תכנית מסודרת שתציג לעיניכם בפעם הראשונה כיצד הולך להיראות הנכס שלכם. התכנית תכלול את חלוקת החלל, מיקומים של רהיטים עיקריים, אמבטיות, שירותים, דלתות וכו’. זהו שלב מרגש במיוחד שכן הוא מאפשר להתחיל ולדמיין את הבית. לשלב זה יידרשו לעתים מספר גרסאות וטיוטות עד ההגעה לתוצאה סופית מושלמת ומדוייקת, בה יוכל להשתמש מנהל העבודה כדי להוציא את התכנית אל הפועל.

שלב אחרון: קבלת היתר בנייה וקדימה לעבודה

אחרי סיום התכנית האדריכלית, האדריכל או הנדסאי האדריכלות יגיש אותה לקבלת היתרי בנייה. כשמתקבל ההיתר, ניתן להתחיל את הבנייה בפועל, תוך שימוש בשירותיו של מנהל עבודה (קבלן בנייה).

גם כאן יש לאדריכל (או הנדסאי האדריכלות) תפקיד חשוב, שכן הוא זה שאמון על פיקוח עליון על העבודה, והוא צריך לעבוד יחד עם קבלן הבנייה, לוודא שהוא עוקב אחר התכנית באופן אדוק ולהגיע מספר פעמים לביקור בשטח הבנייה עצמו. קבלן הבנייה יקבל גם את תכניות החשמל, הריצוף, האינסטלציה, וכל מה שדרוש לו כדי לנהל את הפרוייקט בפועל.

על מנת שלא לחרוג מהתקציב, יש להקפיד על עבודה מול בעלי מקצוע מנוסים היודעים לצפות את הבלתי צפוי ולתכנן את רכישת החומרים וחלוקת הכספים בצורה ריאלית.

אנו מקווים שנעזרתם במאמר זה, ושכעת אתם מבינים בצורה טובה יותר את השלבים לתכנון אדריכלי של פרוייקט. בהצלחה!