מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים ומה התרומה של כל אחד מהם בתכנון הבית שלנו?

תוכן עניינים

עיצוב בית פרטי

מתכננים לבנות בניין משרדים, בית חדש, או אולי לשפץ ולשנות חלל שכבר קיים? כנראה שתצטרכו את שירותיהם של בעלי מקצוע שונים. מלבד קבלנים, פועלים וכו’, אנחנו צריכים גם מישהו שיהיה אחראי על התכנון והעיצוב – קרי, אדריכל (בלעז – ארכיטקט) או מעצב פנים. 

מה ההבדל בין השניים? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר, ותבהיר מה נכון עבורכם.

אדריכל (ארכיטקט)

אדריכלות היא מקצוע לכל דבר ועניין, הדורש לימודים מעמיקים של כחמש שנים במוסד מוכר, הסמכה והתמחות. תפקידו של האדריכל הוא לתכנן, לעצב ולאשר מבנים על כל גווניהם. הוא זה שיביא אתכם משלב החלום הראשוני אל מבנה יציב וממשי, ולכן האחריות שמוטלת על כתפיו היא גדולה הרבה יותר מאשר האחריות שמוטלת על כתפי מעצב הפנים. האדריכל מוסמך לתכנן ולאשר גם שיפוץ הכולל שינויים מבניים כגון הוספת קומה, ויעבוד מול כל הגורמים הרלוונטיים, כולל ועדות תכנון ורשויות מקומיות.

קיימים אדריכלים המתמחים במגוון תחומי משנה: אם זה הקמת בנייני משרדים, בתי מגורים, מבני ציבור שונים, ועוד. כשאתם מחפשים משרד אדריכלות עבור הפרוייקט שלכם, חשוב לבחור בעלי מקצוע שיש להם נסיון עשיר בתחום הספציפי בו אתם עוסקים. 

מקצוע האדריכלות דורש לא רק כישורים טכניים, אלא גם ראייה כוללת שתאפשר לעיצוב הסופי להיות פרקטי וגם מרשים. כל זאת על מנת לנצל בצורה הטובה ביותר את השטח העומד לרשותנו. במלאכת התכנון יתחשב האדריכל בפרמטרים רבים, החל מכיווני אוויר ומספר חדרים, ועד לאילוצים תקציביים ואישורי עירייה.

במידה והפרוייקט שלכם הוא בית פרטי, תוכלו להיעזר גם בשירותיו של הנדסאי אדריכלות. מקצוע זה הינו דומה מאוד לאדריכלות, מלבד העובדה שהלימודים בו קצרים יותר. לכן, הנדסאי האדריכלות מוסמך לתכנן רק מבנים עד ארבע קומות.

רבים מן האדריכלים מוסמכים גם לעיצוב פנים, ומשרדי אדריכלות שונים יכולים לספק לכם שירות מצויין גם בתחום זה.

מעצב פנים

עיצוב פנים הוא מקצוע הנלמד במגוון מוסדות בישראל, המקנים לבוגריהם תואר או תעודה מקצועית. את מעצב הפנים תפגשו רק לאחר שהבית כבר קיים, ולא בשלבי התכנון הראשוניים. מעצב פנים, כשמו כן הוא: מקבל את החלל ומשנה אותו בהתאם לטעם שלכם, בהתבסס על הידע הרחב שיש לו בצבע, צורה וקומפוזיציה.

מעצב הפנים יכול לספק שירות של תכנון וביצוע שיפוצים (אם כי לעתים גם לאלה יידרש אישור אדריכלי).

כשבוחרים מעצב פנים, חשוב לבחור במישהו שאתם מרגישים שהטעם העיצובי שלו דומה לשלכם. הסתכלו על פרוייקטים קודמים שעשה, שוחחו עמו פנים מול פנים והסבירו לו בפרוטרוט את הצרכים שלכם. מעצב הפנים הוא זה שיידאג לפרטים הקטנים, וזאת רק לאחר שהבית כבר הוקם.

איך נדע מי הוא בעל המקצוע המתאים ביותר לפרוייקט שלנו?

פשוט מאוד – נענה על שתי שאלות פשוטות, שיעזרו לנו להבין למי אנחנו צריכים לפנות – אדריכל, מעצב פנים, או אולי הנדסאי אדריכלות.

  1. האם המבנה כבר עומד?

אם כן – תוכלו לפנות למעצב פנים, או למשרד אדריכלות שמספק גם שירותי עיצוב פנים.

אם לא – כלומר, אתם בשלב התכנון המבני, או שאתם מתכוונים לערוך שיפוץ כללי הכולל שינויים מבניים – האדריכל הוא הכתובת שלכם. אם בכל זאת תרצו להוועץ במעצב פנים, עשו זאת רק לאחר תחילת שלב הבנייה.

  1. במידה והמבנה עדיין לא עומד, כמה קומות מתוכננות להיות לו? האם זהו בית פרטי או בניין?

אם המבנה הוא בן פחות מארבע קומות, תוכלו לפנות לאדריכל או להנדסאי אדריכלות. אם למבנה מתוכננות להיות ארבע קומות ומעלה, תוכלו לפנות לאדריכל בלבד.